تقوای مالی در سیره امیرالمومنین

دریافت صوت

اعلمکم و اتقاکم و اقواکم و افضلکم

عالی‌ترین مراتب تقوا را می‌توانیم در علی (ع) ببینیم. یعنی از امر خدا و قانون و دستور خدا سر سوزنی تخلف نمی‌کند و همین موضوع مشکلاتی را برای حضرتش در زمان حیات پیامبر (ص) و در ایام زمامداری آن حضرت به وجود آورد. او که مجذوب و مسحور خداست تمام وجودش غرق خداست و ذره‌ای تخلف را بر نمی‌تابد. مردم هم از علی می‌رنجند.

برادر امیرالمومنین جناب جعفر (همان جعفر طیارِ شهید) پسری دارد به نام عبد الله جعفر. برادرزاده امیر‌المومنین. این بزرگوار بزرگ‌زاده آمد خدمت عموی گرامی‌اش امیر‌المومنین.

قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ! لَوْ أَمَرْتَ لِي بِمَعُونَةٍ أَوْ نَفَقَةٍ! فَوَ اللَّهِ مَا لِي نَفَقَةٌ إِلَّا أَنْ أَبِيعَ‏ دَابَّتِي‏.

گفت آقا دستم خالی است و وضعم سخت است. گرداندن چرخ زندگی‌ام مشکل است و اگر بخواهم بگردانم باید مرکبم را بفروشم پولش را خرج زندگی کنم. عنایتی کن. بیت المال و ثروت مملکت در اختیار توست و …

حضرت فرمود: لَا وَ اللَّهِ، مَا أَجِدُ لَكَ شَيْئاً إِلَّا أَنْ تَأْمُرَ عَمَّكَ يَسْرِقُ فَيُعْطِيكَ.

برادرزاده! به خدا نمی شود و نمی توانم. من پول حلالی که در اختیارم باشد و به تو بدهم ندارم- و در لفافه فرمود- مگر اینکه عمو را امر کنی دزدی کن و به من بده. آیا تو به چنین امری حاضری؟ گفت: نعوذ بالله.  فرمود: پس نمی‌توانم بدهم.

علی (ع) اینطور بود.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به تقوای مالی در سیره امیرالمومنین امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...