بهترین افراد مردمدار ترین آنها

دریافت صوت

یا رسول الله مَن افضل‏ النَّاسِ‏ إِلَيْكَ‏ مَن أَحَبُ‏ النَّاسِ‏ إِلَيْكَ‏؟ یا رسول الله بهترین مردم کیست؟ فرمود آنکه خادمترین اشخاص نسبت به مردم باشد. آخر این مردم مصنوعات پروردگارند. خدا مصنوعات خود را دوست دارد. ببینید جوانها! خداوند شما را چقدر دوست دارد. سعدی می گوید:

فرمانبر خدا و نگهدار خلق باش       این هردو قول گر بگرفتی سکندری

مثل اسکندر میمانی که شرق و غرب دنیا راگرفت. اگر هم مردم را مدارا کنی، اینها مصنوعات پروردگارند. خدا مصنوعاتش را دوست دارد. تو یک شمعدانی گوشهخانه درست می کنی اگر کسی برگش را بکند داد میزنی. دوستش داری. خدا این جوانها را تربیت کرده و اینها مصنوعات اویند. دوستشان دارد.

عمری که میرود به همه حال جهد کن      تا در رضای خالق بی چون به سر بری

 

دریافت صوت

حضرت فرمودند قوام این دنیا به 4 چیز است عالمی که يَسْتَعْمِلُ‏ عِلْمَهُ‏، علمش را استعمال کند [به کار گیرد]. همانطور که به جاهل می گویند چرا نرفتی یاد بگیری؟ به عالم می‌گویند چرا نگفتی؟! و من واقعا شرم می‌کنم برای برخی همکاران خودم این روایت را بخوانم. تحصیل کند و نرساند، پروردگار لجامی آتشین به دهان آن عالم می زند.

وَ جَاهِلٌ لَا يَسْتَنْكِفُ أَنْ يَتَعَلَّمَ. خب، درختی و شجره علمی که به خون انبیا و اوصیا و اولیا آبیاری شده، آن وقت [آیا] خدا می‌گذارد که تو صرف نظر کنی. عالم بگوید و تو نیایی یاد بگیری؟

وَ غَنِيٌّ [جَوَادٌ بِمَعْرُوفِهِ وَ فَقِيرٌ لَا يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَا غَيْرِهِ ]

و غنی‌ای که بخل نورزد خرج کند و برساند به فقرا؛ و فقیری که آخرتش را به دنیا نفروشد.

حضرت فرمود وقتی که عالم علمش را از اهلش دریغ کند و جاهل در یادگرفتن احکامش (که لابدّ منه است) استنکاف کند، سرپیچی کند، غنی و مالدار نرساند و فقیر، دینش را به دنیا بفروشد، حَلَّ الْبَلَاءُ. در این حالت خَالِطُوهُمْ‏ بِالْبَرَّانِيَّة یعنی در میان مردم باشید و منتظر فرج و بلا باشید. خَالِطُوهُمْ‏ بِالْبَرَّانِيَّة منتظر بلا باشید در وسط آنها و اخلاقا و قلبا با آنها مماشات نکنید، آنها را نصیحت کنید در مجالس علم شرکت کنند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به بهترین افراد مردمدار ترین آنها امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...