اهمیت دل در مسائل سلوک
دانلود صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • در سوره ی همزة اشاره دارد به اینکه اینها به حطمة انداخته می شوند و تو چه می دانی که حطمة چیست؟ آتش خداست که شعله ور می شود و از دلها سر می زند و بر دلها می زند. متآسفانه در آیات دقت نداریم که چه می خواهد بگوید آیات را درش تآمل نداریم دقت نمی کنیم. آیه می فرماید “حطمة” آتش خداست که بر دلها می زند. این بسیار هشدار بالایی دارد.
  • به اجمال توجه داشته باشید که آن آتشی که تهدید می کند و در پیش است این آتش یکی از خصوصیاتش این است که بردل می زند و از دل می زند تفسیرش این است که دل هر کسی اصل ارتباط با ذات مقدس حق است و به بیان دیگر اگر بخواهیم بگوییم که ما جهت ارتباطمون با مبدآ وجود از کجاست باید گفت از دلهاست.
  • در مسائل سلوک و عبودیت آنهایی که صادقانه پا در این مسیر می گذارند و مجاهدتها می کنند خب با راهنمایی هایی که به آنها می شود در مراحلی باید به دل بپردازند و عرفا فرموده اند که باید در دل را زد نه هر دری را. باید از دل با خدا ارتباط پیدا کرد.
  • اولاٌ مواظب باشید که در دلهایتان گناه نباشد. یعنی اگر شما گناه بکنید این گناه از دل می آید وقتی تصمیم می گیرید که غیبت کنید از دل برمی آید. یعنی ابتدا در دل پیدا می شود. پس دل دستور می دهد و زبان به غیبت باز می شود. دل اراده می کند که به نامحرم نگاه کند پس چشم اطاعت می کند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به اهمیت دل در مسائل سلوک امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...