استدراج و انتقام الهی

دانلود صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • مسآله ی استدراج یکی از حقایقی است که قرآن درباره ی آن صحبت می کند. در اواخر دعای عرفه می فرماید: اللّهم لا تمکر بی ولا تستدرجنی … خدایا مرا مشمول مکر خود قرار مده و استدراجم مکن.
  • اصل استدراج در قرآن مطرح شده است. در سوره ی قلم خطاب به رسول اکرم می فرماید، با اینها که تکذیب می کنند آیات را کاری نداشته باش آنها را به من واگذار. من به زودی آنها را استدراج می کنم از جایی که خودشان هم نفهمند. مهلتشان می دهم که کید و مکر من بسیار است.
  • آیه ی دیگری در سوره ی اعراف است که اشاره به استدراج دارد. می فرماید، آنهایی که آیات ما را تکذیب می کنند به زودی آنها را استدراج می کنیم از جایی که خودشان نفهمند مهلتشان می دهیم و مشمول کید و مکر می کنیم آن هم به بهترین کید.
  • استدراج به معنای لغویش می شود درجه به درجه، قدم به قدم و به تدریج. یعنی به تدریج کسی را به سوی هلاکت و سیر قهقرایی پیش بردن و به آن ورطه ی شقاوت و هلاکت نزدیک گرداندن تا نابود شود.
  • اینکه در قرآن خدا می فرماید استدراجشان می کنم از جایی که خودشان نمی دانند و اصلاً نفهمند یعنی وصف این تکذیب کنندگان به نحوی می شود که خودشان فکر می کنند که در خیر و سعادت هستند ولی حقیقت این نیست. خود را در نعمت می بینند ولی در واقع قدم به قدم به سوی مهلکه و نابودی پیش می روند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به استدراج و انتقام الهی امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...