ارزش علم و آموزش

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

نبی اکرم(ص) می فرماید:

(اغْدُ عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً أَوْ مُسْتَمِعاً أَوْ مُحِبّاً لَهُمْ وَ لَا تَكُنِ‏ الْخَامِسَ‏ فَتَهْلِك‏). یا باید دانشمند باشی و راه را بدانی، یا متعلم باشی یا اینکه دوستدار اهل علم باشید و پنجمی نباشید که هلاک خواهید شد.

بنای پروردگار عزیز – جل وعز- بر آمرزش است [و بهانه ای می جوید برای بهشتی کردن].

وقتی آیت الله نجف آبادی( که یکی از اجازه اجتهادهای بانو مجتهده امین از ایشان است) از نجف به قم تشریف آورده بودند، از ایشان پرسیدند: دلیل حقانیت اسلام چیست؟ ایشان در جواب فرمودند: دلیل بر حقانیت اسلام این است که همه ما کلنگ به دست، این بنا را می کوبیم! می زنیم برای خراب کردنش؛ نه آباد کردن! ولیکن بنای اسلام، بر اساس حقانیت خودش سرپا مانده است.

از یک انگلیسی زبان مطلبی را نقل کردند که من خیلی شادمان شدم. پروردگار، حق را بر زبان دشمنان دین القاء می کند و حجت را بر انها تمام می کند. می گوید: با اینکه تمام جراید دنیا بر علیه جمهوری اسلامی اقدام کرده اند؛ اما یک نفر -که امام خمینی است- در دنیا ثابت کرد که اسلام زنده است. در مقابل همه این جراید که حق کشی می کنند…  فضل، آن چیزی است که دشمن شهادت بر آن بدهد، پس چرا انسان بی انصافی بکند.

الحمد لله دو حیثیت در شما جمع است، هم متعلم هستید هم مستمع که مقامی بلند است.

شخصی عرض کرد: یا رسول الله! یک نفر بعد از انکه نمازش را در مسجد می خواند و می رود. یک نفر هم بعد از نماز، برای ما مسئله شرعی می گوید و حدیث می خواند. حضرت فرمود: نسبت دومی به اولی، مثل نسبت ما به شماست.

ماه رجب در پیش است.(الترجیب بمعنی التعظیم). می فرماید: در این ماه، دعا مستجاب است، خصوصاً بر علیه ظالمان. (و لهذا کان فی الجاهلیه اهل الجاهلیه یوخرون علی من ظلمهم فیدعون علیهم فی رجب فلایرد). و برای همین در زمان جاهلیت، مردم نفرین بر علیه کسانی که به انها ظلم کرده بودند را تا ماه رجب به تاخیر می انداختند، چون اعتقاد داشتند که دعای انها از درگاه پروردگار رد نمی شود.

صوفیه با برداشت غلط از این ایه« اَقِم الصَّلوهَ اِنَّ الصَّلاهَ تَنهی عَن الفَحشاءِ وَالمنکرِ وَ لَذِکرُ اللهِ اَکبَرُ» می گویند: ذکر و این که ما بنشینیم دور هم و یاعلی یاعلی بگوییم از نمازخواندن افضل و برتر است. چون خدا فرموده است که نماز نهی از فحشاء و منکر می کند؛ ولی ذکر خدا برتر است! (لَذِکرُ اللهِ اکبَر).

اما تفسیر حق این است که نماز دو اثر دارد. یکی از اثراتش این است که شما را از فحشاء و منکر باز می دارد؛ و دیگری که بزرگتر از اثر اول است، آنکه شما را به یاد خدا می اندازد.[اقم الصلاة لذکری] برای اینکه همه اذکار نماز شما را به یاد خدا می اندازد. حمد، سوره، رکوع، سجود، و…

یعنی علاوه بر این که نماز جنبه رفع مانع دارد، به نحو احسن هم ایجاد مقتضی می­کند.

نشانه قبولی نماز چیست؟ حضرت می فرماید: (من احب ان یعلم قبلت صلاته …)؛ اگر کسی دوست دارد بداند که نمازش قبول شده است یا نه، باید ببیند چقدر نمازش در نهی از فحشاء و منکر تاثیر داشته است.

و درباره نماز عارفانه می فرماید: (الصلاهُ میزانٌ). یعنی نماز، نشان دهنده زحمات شما (و مراقبه) در قبل از نماز است.

امام صادق (ع) می فرماید: کسی که یک رکعت نماز را با حضور قلب می خواند و در رکعت دوم ذهن و قلبش شلوغ می شود، این شخص به قدر یک رکعت زحمت کشیده است. یکی هم به اندازه دو رکعت… و بعضی ها هم هستندکه نمازشان هیچ توجهی به حضرت معبود ندارد، نمازشان مانندکهنه و خرقه درهم پیچیده می شود و به روی صاحبش زده می شود.

 

به پیغمبر(ص) گفتند: جوانی است از انصار (البته نباید ما این حدیث را ملاک قرار بدهیم. قضایایی است که نقل شد است و نباید ما قیاس بکنیم)گفتند: یا رسول الله! این جوان همه فرقه ای می زند و مرتکب هر خلافی می شود، ولی نمازش را هم قشنگ می خواند. حضرت فرمود: (دعه ان صلوته تنهاه یوماً). یعنی با او کاری نداشته باشید، یک روز نمازش بالاخره غالب می شود و او را از این اعمال شنیع باز می دارد. در اندک زمانی، گفتند که این جوان از عُبّاد و زُهّاد شد.

نماز، عمود خیمه دین است و اولین عملی که بررسی می شود.  ( اول ما یحاسب به العبد فاذا قبلت قبل منه سایر عمله و اذا ردت علیه رد علیه سایر عمله).

در مجمع البیان از رسول الله(ص) روایت می کند: (لاصلاهَ لمن لایطع الصلاه وَ طاعهُ الصلاه). یعنی نماز کسی که اطاعت نماز را نکند، نماز نیست. و اطاعت نماز به این است که شما از فحشاء و منکر دور شوید.

اگر چنانچه شما غیبت بکنید، عمل بد بکنید، نظر به نامحرم بکنید، از نماز اطاعت نکرده اید. اطاعت نماز آن است که نهی ان را از فحشاء و منکر بکار ببندی.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به ارزش علم و آموزش امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...