اثرات مرحله دوم انس با خداوند

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • یک بیان از امام سجاد(ع) برایتان بخوانم. حضرت می فرمایند: خدایا از آنهایی می خواهم قرارم دهی که وجوه آنها را می پوشانی با انوارت( از خود آنها دیگر خبری نیست).
  • خواجه می گوید: در درجه دوم انس، انوار کشف شروع به تابش می کند و کشف شروع می شود و وجه حق یواش یواش تجلی می کند. در این مرحله یک صولت سرگشتگی(حیوان) سراغ انسان می آید و ضربات موج و فنا سراغ انسان می آید. اینجاست که به بعضی از سالکین غلبه می کند و عقولشان را از دستشان می گیرد و کارهای خلاف عقل انجام می دهند اینها کسانی هستند که خدا عنایاتش را خوب شامل حالشان نکرده است. این حالتی است که از بعضی ها حالت صبر و تحمل را برده و دیگر تحمل ماندن در این دنیا را ندارند.( در صورتی که باید تحمل و ظرفیت ماندن و استبار در این دنیا را داشته باشد).
  • در مرحله ی دوم انس، سالک ناظر وجه حق است در مجاری مختلف و خدا برایش تجلیات می کند.
  • اینجا دو مسئله هست اینکه سالک اینچنینی در مقام تجلیات حق و نظر به وجه حق دو حالت دارد؛ گاهی توجه دارد که وجه حق را در مجراهای بالاتر به آن برسد یعنی اشتیاق دارد و بیشتر می خواهد و گاهی نه در همان وقتی که در هر مرتبه ای شاهد جمال وجه حق است، غنای حق چشمش را می گیرد و دچار خوف می شود. این را غلبه اضطراب در خوف گویند.
  • پس یا غلبه شوق او را می گیرد یا غلبه اضطراب.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به اثرات مرحله دوم انس با خداوند امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...