پنج عامل نورانیت دل

دریافت صوت

و قال (ص) خَمسَةٌ تَنَوِّرُ القَلبَ‌: پنج چیز است که قلب شما را ، دل شما را نورانی میکند. اول قرائت قرآن است. این حجابها و زنگها را از روی قلب شما برمی‌دارد. خصوصا اگر انسان با تدبر بخواند.

دومی قلت اکل و کم خوری است خصوصا در شب. اگر انسان این معده را پر کند … و همانطور که مترفین می کنند، این طرف و آن طرف.

وامصیبتا که راههای دنیا را بسیار بهتر از آخرت یاد گرفته‌اند.

برنامه رادیو، صبح که میشود میگوید ورزش کنید و چنین و چنان. خب خودم را درست کردم و سلامت کردم و سرو‌قامتی ساختم ولی بالاخره از این نعمت سلامتی چه استفاده ای بکنیم؟

اما مومن همان غذایی که میخورد. همان اندازه که ورزش یا تفریح می‌کند، غایتش این است که نیمه شب برخیزد و به درگاه قاضی‌الحاجات بندگی کند.

چون گفته شد لا نجاة الا بالطاعة، بندگی کند لا اقل؛ نه اینکه مرتب بدن را فربه کند و مادیت و … را به دست آورد. متاسفانه از این جهت خبری نیست.

ومُجالَسَةُ العُلَماءِ‌؛ با دانشمندان و رهبران دین  نشست و برخاست کند. خود این برای او مؤثر است.

فرمود مجالسة الْأَشْرَارِ تُوجِبُ‏ سُوءَ الظَّنِّ بِالْأَخْيَارِ؛ معاشرت با اشرار باعث می‌شود انسان نسبت به اخیار و نیکان سوء ظن پیدا می‌کند. اما وقتی با دانشمندان معاشرت کرد، اگر خللی باشد به آنها تذکر می‌دهند.

وَالصَّلاةُ فِي اللَّيلِ‌، نماز در شب، قلب را منوّر می‌کند.

وَالمَشيُ فِي المَساجِدِ، وقتی شما در مساجدِ پروردگار ایاب و ذهاب کردید، خداوند از آن علوم حقیقیه نصیب شما می‌کند و شما را موفق می‌کند به انجام واجبات و ترک محرمات که کلاس اول است. و موفق میکند در معرض رحمتش قرار بگیرید.

للزائر على المزور حقّ. ما زائر خانه پروردگاریم و او این مواهب را به شما مرحمت می‌کند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به پنج عامل نورانیت دل امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...