مراحل و مراتب تهذیب و تزکیه نفس

درس اخلاق حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قادری | دوشنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۰ | با موضوع : مراحل و مراتب تهذیب و تزکیه نفس

دانلود صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • موضوع بحث در زمینه ی تزکیه ی نفس است. دو موضوع دارد یکی میزان اهمیت تزکیه ی نفس و دیگری بهترین راه کار برای تزکیه چیست؟
  • در بحث تزکیه احتیاج به برداشت گامهایی است .باید مسیر زندگی کوتاهی که طی میکنیم ابتدا خدا از ما راضی باشد. دوم خودمان هم به این باور برسیم که زندگی با سلامت نفس را طی کرده ایم. سوم مردمی که با ما در ارتباط هستند (مخصوصا افراد روحانی) باید مردم هم از ما راضی باشند.
  • برای اینکه به این مهم دست پیدا کنیم که هم خدا هم خودمان و هم مردم از ما راضی باشند، چند نکته لازم است. کسانی میتوانند در تهذیت و تزکیه ی نفس توفیق پیدا کنند که به همان اندازه که متصف به محاسن اخلاقی است باید به همان اندازه شخص متصف به صفات و حالات کرامت اخلاقی باشد. وبه همان اندازه که متصف به کرامات اخلاقی است، متصف به حسنات اخلاقی باشد. دلیلش این است که بعضی از افراد از محسنات اخلاقی بسار بالایی برخوردار هستند ولی در کرامت اخلاقی بسیار ضعیفند ومحاسن اخلاقی را از دست میدهند. افرادی هستند که از کرامت و لطایف آن برخوردارند ولی محسنات اخلاقی را ندارند.
  • پس کسانی توفیق پیدا می کنند که هم دارای نفس گرم و هم روح لطیف باشند و در دیگران با رفتارشان تاثیر بگذارند. این اولین نکته.
  • نکته ی دوم اینکه منظور از محاسن اخلاقی این است که اگر شخصی این صفات حمیده را نداشته باشد متصف می شود به سوء رفتار و رزائل اخلاقی. که هم از خودش و هم از چشم دیگران ساقط خواهد شد. به عنوان مثال کسی که توان انفاق را دارد ولی خساست کند و بخل بورزد و روحیه ی احسان نداشته باشد این شخص دارای محاسن اخلاقی نیست.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به مراحل و مراتب تهذیب و تزکیه نفس امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...