فاعل و سبب ایجاد فتنه

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • در جلسه ی گذشته به این مطلب پرداختیم که قرآن کریم، فتنه را گاهی ایجادش را به خدا نسبت دادیم. مثل اینکه میفرماید: انا مرسلنا ناقة فتنة. یا میفرماید: لنفتنهم فیه
  • در بعضی آیات فاعل فتنه شیطان معرفی شده است.”یا بنی آدم لا یفتننکم الشیطان”
  • در بسیاری از آیات فتنه به انسانها نسبت داده شده است. حتی در یک مورد فتنه به خود شخص نسبت دادند.
  • در سوره ی حدید مطلبی را بیان می فرماید که در روز قیامت کسانی از ضعفاءالایمان یا منافقین، نگاه می کنند می بینند مومنین دارای یک نورانیتی هستند و به راحتی از صراط در حال عبورند. ولی خودشان در تاریکی هستند و جلوی پایشان را نمی بینند و نمی دانند به کجا بروند. نگاه می کنند می بینند خیلی از این مومنین از دوستانشان هستند کسانی که همسایه هستند یا در صف نماز کنارشان بودند، صدایشان می زنند که نگاهی به ما کنید نور شما هم به ما بتابد و نورتان بهره ببریم. خلاصه به اینجا می رسد که می گویند ما در دنیا با شما بودیم خطاب می کنند که بله در ظاهر بودید ولی خود شما باعث فتنه ی خود شدید.
  • به هرحال هیچ کجا فتنه به عنوان یک امر اتفاقی که یک فاعل جبری یا طبیعی داشته باشد ما سراغ نداریم. می فرماید یا خدا ایجاد فتنه کرد یا شیطان یا مردم.
  • می دانید که خیلی چیزهایی که ما اتفاقی می دانیم یا طبیعی می دانیم فکر نمی کنیم یک عامل ارادی در آن دخیل باشد، اینها را نهایتا خدا به خود نسبت می دهد.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به فاعل و سبب ایجاد فتنه امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...