تزکیه و پیشرفت مراتب معنوی

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • انسان در مرحله ی برگشت از مرتبه ی پایینِ تنزلی به مراتب بالاتر که از آن به تزکیه تعبیر می کنیم، همان مراتبی را که در مقام تنزل از دست داده است باید به دست بیاورد.
  • در صعود الی الله و تزکیه انسانی که در مرتبه ی پایین تر وجود دنیوی و حیات دنیوی قرار گرفته از این مرتبه یکباره شروع به توبه می کند و برگشت می کند به همان منازلی که در موقع آمدن پشت سر گذاشته، در موقع برگشت هم همان منازل را باید طی کند.
  • بعداز اینکه انسان به تزکیه پرداخت از حیات دنیوی بالا می رود که در این زمینه آیاتی برایتان خواندم. از مرتبه ی حیات دنیوی قدم می گذارد به مرتبه ی بالاتر حیات دنیوی که حیات برزخی است. انسان در صعود، هنگامی که از حیات دنیوی مرد و دست کشید وارد حیات برزخی می شود از حیات برزخی که منصرف شد و به صعودش ادامه داد به حیات عقلانی و نوری و ملکوت اعلا زنده می شود و همانطور مراتب حیات را می رود تا به حیات حق می رسد. یعنی دیگر حیات انسان به حیات حق است و حیات استقلالی نیست.
  • پس به این نتیجه رسیدیم که هرچه انسان کامل تر بود آثار حیاتش هم کامل تر می شود. می بیند و می شنود آنچه را که قبلاً نمیدید و نمی شنوید یا دیگران نمی بینند و نمی شنوند.
  • در صعود الی الله برای سالک کشف و شهود اتفاق می افتد
    یعنی ادراکات فوق العاده در انسان بروز کردن و اراده ها و قدرتهای بالاتر در وجودش پیدا شدن. حیات دنیا که یواش یواش از بین می رود و حیات برزخی برایش تکامل پیدا می کند، کم کم مشاعر برزخی انسان به کار می افتد و قدرت و اراده ی بیشتری پیدا می کند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به تزکیه و پیشرفت مراتب معنوی امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...