با حضور در مسجد خود را بیمه کنید

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

انسان وقتی در یک کسب یا عملی وارد می شود، توقعاتی دارد و اگر آن توقعات برآورده نشود؛ می گوید: کاش وارد این کسب و کار نمی شدم! از همین امروز باید متوجه موقعیت خودم باشم. باید مرا بیمه کنند. «اذا احب الله عبداً الهمه رشده». اگر خدا کسی را دوست داشته باشد؛ رشدش را به او الهام می کند. بدون علم اخلاق، درس خارج خواندن هم سودی ندارد! دنیا متجر اولیاء خداست.

در فضیلت دهه  اول ذی حجه یک حدیثی دیدم که اگر کسی در دهه ذی حجه در مجلسی از مجالس علم حاضر شود؛ کأنَّ در مجالس انبیاء و رسولان الهی شرکت کرده است.

در فضیلت حضور در مسجد می فرماید: هر كه براى شركت در نماز جماعت به مسجدى رود ، براى هر قدمى كه برمى دارد هفتاد هزار حسنه منظور شود و به همان اندازه درجاتش بالا رود

و اگر در آن حال بميرد، خداوند هفتاد هزار فرشته بگمارد كه در قبرش به عيادت او روند و انيس تنهايى او باشند و تا زمانى كه برانگيخته شود برايش آمرزش طلبند .

و در آداب دعا و راز و نیاز میفرماید: ای موسی! وقتی مرا می خوانی، مشفق باش! «کن اذا دعوتنی مشفقاًخائفاً و عفر وجهک فی التراب واسجد لی بمکارم بدنک».

بیداری در سحر، سلامت بدن و آبادی دنیا و آخرت می آورد. وقت سحر  بلند شو، نمی میری! پروردگار درد را به واسطه ی بیداری سحر از بدن شما جدا می کند و دنیا و آخرت شما را آباد می کند.

وسوسه ها را از خودتان دورکنید. عرض کرد که شیطان مرا رها نمی کند، دائماً در ذهنم الغاء شبهه می کند. می ترسم که غافل شوم، می ترسم که از بین بروم. حضرت فرمودند: نه! غافل نشده ای. «هذا محض الایمان». چون تو قدم در راه حق گذاشته ای، شیطان دست پاچه شده است و می خواهد خودش را تکه تکه کند.

در مورد لذت مناجات: حقیقتاً بگو «لا اله الا الله». «لا» برای نفی جنس است. یعنی واقعاً این کلمه را که کلمه اخلاص است – بگو. یعنی هواپرستی را کنار بگذار، مقام پرستی، پول پرستی. حقیقتاً بگو « الله اکبر».  اگر خدای نکرده در قلبت غیر از این فکری باشد؛ خطاب می آید که «یا کاذب اتخدعنی وعزتی و جلالی.. .». یعنی ای دروغگو! آیا مرا فریب می دهی! قسم به عزت وجلالم، حلاوت و شیرینی ذکر خودم را از تو می گیرم.

گفت: یا موسی! به خدا بگو که فلان بنده ات این همه معصیت می کند، چرا او را عقاب نمی کنی؟ فرمود: یا موسی! به این بنده ی گنهکارم بگو که ما تو را عذاب می کنیم؛ اما تو نمی دانی! همین که لذت مناجات را از تو گرفته ایم، این بالاترین عذابهاست.

به قلب خودت توجه کن. ببین آیا از نماز خواندن لذت می بری یا نه؟

نبی اکرم (ص) وقت نماز می فرمودند: «ارحنا یا بلال». ای بلال بیا و اذان بگو و ما را از تعلقات و توجهات دنیا متوجه پروردگار کن. اما متأسفانه وقتی بنده تکبیر می گویم؛ شیطان مرا همه جا می برد. وقتی «السلام علیکم» می گویم، راحت می شوم! اما پیامبر وقتی می خواست وارد نماز شود، راحت می شد.

اگر نفس و قلبت حلاوت و شیرینی مناجات با پروردگار را چشید؛ بدان که از آنانی هستی که پروردگار می گوید: «الله اکبر» تو راست بود. «فاعلم انه قد صدقک فی تکبیرک». اما اگر خدای نکرده حواست این طرف و آنطرف رفت و از مناجات لذت نبردی و از تمام شدن نماز لذت بردی؛ بدان که از درگاه «رب العالمین» مطرودی. آن وقت باید توبه کنی.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به با حضور در مسجد خود را بیمه کنید امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...