درس اخلاق حجت‌الاسلام والمسلمین غفاری | دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰

دانلود صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • احیای روح تحقیق در برنامه های درسی و در کل نگرش علمی یک طلبه نقش بسزایی دارد. سیر بحثهایی که به آن مبتلا هستیم و علوم مختلف، حتی ادبیات خالی از سبکهایی از استدلال نیست.
  • قوه ی نظریه استخدام می شود تا یک سلسله نتایجی که بیّن نیستند و نیاز به دلیل دارند مورد بررسی قرار بگیرند.
  • در اینجا دو نگرش وجود دارد. یکی حفظ محور عمل می کند. یعنی عمده ی تواناییش در این صرف می شود که آنچه ارائه می شود تصوری از آن به دست بیاورد و حفظش کند و نگذارد حتی جزئی از آن فراموش شود. این اشخاص قوه ی حافظه ی قوی دارند. حفظ کردن محض، بدون تکیه بر استدلال، اشکالاتی در پی دارد. اینکه اگر شبهه ی جدیدی مطرح شود که آن شخصی که از او برداشت علمی شده، دیگر به جواب آن شبهه نپرداخته باشد اگر شبهه قوی باشد طبیعتا این آقایان در حل شبهه از خود عجز نشان خواهند داد. این جماعت مقام تصدیق تقلیدی دارند. که این در جای خود خوب است ولی کافی نیست.
  • تحقیق یک واژه است و یک طلبه باید برای دستیابی به ملکه ی تحقیق، یک روند تفصیلی را در طی همین دروسی که می خواند داشته باشد. به این معنی که طلبه وقتی مطلب بهاو ارائه شد از خود سوال کند در منطق، ادبیات، اصول .
  • از مهمترین مباحثی که به روح تحقیق آسیب می زند همین کثرت کتب و دوری از اساتید مجرب است. کثرت کتب، ذهن را درگیر می کند .
  • کسانی که روح تحقیق درایشان زنده نیست تابع جمعند. به عکس کسانی که روح تحقیقی دارند حتی در معاشرتشان نمایان است.
  • بنابراین نقل که تا کلت(همه ی خود) را به علم ندهی، علم، جزئش را به تو نمی دهد، طلبه باید وقتش را صرف علم آموزی و تحقیق کند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به اهمیت تحقیق و نگرش علمی طلبه امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...