مال را خدا ضمانت کرده ولی علم را باید کسب کرد
قال أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
پروردگار عزیز، طلب علم را واجبتر کرده است از طلب مال؛ چون طلبِ مال ضامنش خود پروردگار است [مَضْمُون است]، قسمت میکند عادل بین شما.
یک روز نشده کسی گرسنه سر بر بالین بگذارد
اما علم، مخزون است عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ؛ اما علم را باید طلب کنید که دانا باشید از فرصتهایتان استفاده کنید. [که بدانید] برای چه ما را در دار دنیا آوردهاند. چه باید بکنید و کجا باید بروید.
نقش علم در تعبد خداوند
قال علیه السلام در کتاب کافی: لَا نَجَاةَ إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ الطَّاعَةُ بِالْعِلْمِ
من [اگر] بخواهم بندگی کنم، طریق بندگی چیست؟ راه ندارد؟ یا طریق علمی دارد؟ نجات با طاعت و بندگی است وَ الطَّاعَةُ بِالْعِلْمِ؛ اطاعت با علم [ممکن است].
حال علم چیست؟ علم هم به تعقّل و تعلّم مِنْ عَالِمٍ رَبَّانِيٍّ.
باید بروی درِ خانه اهل خبره؛ آن کسی که فعلا به این عنوان متخلق شده است. باید برویم و وظایف خودمان را اخذ کنیم.
فَإِنْ ضَيَّعَ أَثِم. اگر ضایع شد گناه کرده است. این اعضا و جوارح التماس میکنند که ما را برای آنچه خلق شدهایم بگمار. به وظیفه خودمان ما را آشنا کن[که] دست چه وظیفه ای دارد؛ چشم یا پا، چه وظیفهای دارند.
آن علومی که ما تحصیل میکنیم علومی است که تا لب قبر است.
طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ أَيْ عِلْمِ التَّقْوَى وَ الْيَقِين
آیا راهی هست که من به مقام یقین برسم؟ البته که هست باید احیای عقل کنی و امیال نفس را جلوگیری کنی.
به درگاه پروردگار عرض میشود:
مالى سوى فقرى اليك وسيلة | بالافتقار اليك فقرى ادفع | |
ای پروردگار عزیزم، من هیچ کسی به درِ خانه تو ندارم.
ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق
دیدگاهی ثبت نشده!!!